ADHD - Diagnos & Hjälp

Idag tänker jag skriva mera om adhd, igår skrev jag ju lite om vad adhd är och vad det innebär. Idag tänkte jag skriva lite mer om hur det är att ha diagnosen. Men jag kan ju bara skriva om hur jag upplever att det är såklart, sen kan man ju ha adhd som är på olika nivåer eller vad man ska säga. På vissa märks det knappt och behöver kanske inte ens hjälp med det, medans det kan vara en väldigt grov adhd för andra som är tvugna att få mycket hjälp för att klara vardagen hyffsat bra.


För att få sin diagnos så brukar det göras en utredning. Jag gjorde min utredning på BUP (barn&ungdomspsyk). Min moster har sagt under hela mitt liv att mina föräldrar borde göra en utredning på mig. Men dom har aldrig gjort det, mamma & pappa har alltid tagit dom där vanliga bortförklaringarna som "trotsåldern", "kan-själv åldern", "trotsåldern igen", "puberteten" och alla dom där sakerna som finns. Men när det började gå dåligt för mig så ville mamma göra en utredning. Jag tyckte bara att det var jobbigt, gå på en massa olika möten och träffa en massa olika folk som jag inte ens känner och sitta och berätta en massa saker för dom. Det var liksom så jag tänkte om det. Och träffa tanter som ska göra massa tester. Men nu i efterhand så är jag så otroligt glad att jag äntligen gjorde utredningen, för det var en lättnad för mig att få min diagnos! Nu vet jag ju vad som gav mig en massa problem och varför jag har varit som jag varit under min uppväxt. Och nu kan jag äntligen få hjälpen som jag behöver. Så var inte rädd för att göra en utredning, det kan faktiskt förändra ditt liv så otroligt mycket på ett positivt sätt! För mig tog det cirka 4 timmar att göra alla tester, dom brukar dela upp dom på två dagar, men jag gjorde allt på en gång. Ville bara få allting gjort. Det kan känner drygt som fan att göra allt, men det är värt det som fan! Så när ni ska göra tester & allt sånt där så tänk på att det kommer bli superbra när ni är klar! Kom ihåg att när ni gör utredningen så kan det kännas lite roligare & lättare om ni gör det med trevliga människor, som ni känner att det är lättare att prata med så finns det oftast möjlighet att byta till exempel psykolog. Jag har träffat en massa olika människor på BUP, vissa som man kommer väldigt nära & det blir nästan så att man tycker att det är skönt att få komma till BUP, och ibland klickar det inte lika bra, och då blir det ju mycket tråkigare att gå dit.



Efter att jag hade fått min diagnos så fick jag så sjukt mycket hjälp av helt underbara människor. Efter att ha bytt psykologer och läkare några gånger så har jag nu personer som jag gillar starkt. Dom ger mig hjälpen jag behöver. Det finns olika varianter på medicin som man kan få, läkaren berättar om medicinen och skriver recept på den medicin som man kommit överrens om att den kanske skulle passa bäst. Men det finns alltid möjlighet att byta medicin om den första inte passar. Medicinen som jag äter heter Concerta. Det är en av dom vanligaste medicinerna. Även Ritalin och Stratera är ganska vanliga. Det finns inte så mycket skillnad. Jag vet inte så mycket om stratera. Men skillnaden mellan Concerta & Ritalin är att Concertan håller i sig längre, man tar sin dos på morgonen och sen räcker den hela dagen. Men Ritalin sitter bara i halva dagen och sen måste man ta en till på eftermiddan. Dosen på concerta beror ju på hur grov adhd man har, men jag tror att det är vanligast att ha ungefär lika många mg som kg man väger. Concerta finns i 18 mg, 27 mg, 36 mg & 54 mg. Sen om man behöver mer så lägger man bara ihop så att det blir en högre dos. Jag ska egentligen ha 54 mg för det stämmer bäst med min vikt, men eftersom att jag har lite grövre adhd så tar jag en 54 & en 18, så att det blir 72 mg. Men det där får man ju prova sig fram och man får ju all hjälp av sin läkare. Det finns ju också biverkningar på medicinerna, men man vänjer sig. Med concerta kan man tappa matlusten, men man får försöka äta ändå, eftersom att man är hungrig, men det är bara svårt att få i sig maten. Och jag vänjde mig direkt vid det, och själv tycker jag inte att det märktes så mycket. Och skulle det vara någon gång som man inte alls får i sig mycket mat så är det ju bara att äta på kvällen när medicinen har gått ur. 
Och jag får även supermycket hjälp i skolan, och går nere i studion som det kallas, det är ett ställe där man kan ha vissa ämnen, man behöver inte ha alla där, det beror på vad man har för behov. Där är det en mindre grupp & man har chansen att få mycket mer hjälp än i en vanlig klass som är mycket större. Utan min lärare nere på studion så hade jag aldrig klarat detta såhär bra kan jag säga, hon är underbar. Och jag tror att det går att fixa på dom flesta skolor faktiskt, att man kan få extra hjälp om det behövs. Sen vet jag inte hur det är om man har jobb, men det borde ju också gå tycker jag. 


Nej nu tror jag att det får räcka för idag, blir fler inlägg om detta, det lovar jag!

Kommentarer
Postat av: Carro - http://four.blogg.se/

sv: okej, kul :) jag har nyss pluggat klart, hehe

gjort idag?

2012-02-10 @ 00:05:11
URL: http://four.blogg.se/
Postat av: Molly Bergström, UPPSALA

Intressant läsning :) jag ska utredas för ADD!!

Godnatt och sov så gott :)

Hoppas du får en bra fredag :D

2012-02-10 @ 00:16:11
URL: http://mooollys.blogg.se/
Postat av: Carro - http://four.blogg.se/

sv: okej ^^

skola, ridning, pluggat :P

händer imorgn?

2012-02-10 @ 00:30:19
URL: http://four.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0